Het bestelvoorstel wordt berekend op basis van de in de artikelfiche ingestelde minimumvoorraad, maximum- of gewenste voorraad, bestelhoeveelheid, en daarnaast de huidige voorraad, het aantal te leveren bij klanten, en het aantal te ontvangen bij leveranciers. De fysieke voorraad min het aantal gereserveerd voor (of te leveren aan) klanten plus het aantal te ontvangen van leveranciers, wordt de geplande voorraad genoemd. Dat is dus de voorraad nadat alles wat besteld is door klanten, uitgeleverd is, en alles wat besteld is bij leveranciers, ontvangen zou zijn. Als de geplande voorraad groter is dan de minimumvoorraad, wordt het bestelvoorstel nul. Als de geplande voorraad kleiner is dan de ingestelde minimumvoorraad, wordt het bestelvoorstel zodanig dat de geplande voorraad plus het bestelvoorstel, net groter of gelijk wordt dan de maximum- of gewenste voorraad. Het bestelvoorstel wordt echter altijd een geheel veelvoud van het de (in de artikelfiche ingestelde) bestelhoeveelheid. Dus als de bestelhoeveelheid 1 is, wordt het bestelvoorstel gelijk aan de maximumvoorraad min de geplande voorraad. Als de bestelhoeveelheid 5 is, wordt besteld in verpakkingen van 5, en wordt het bestelvoorstel een veelvoud van 5, zodanig dat de gewenste voorraad bereikt wordt, of net (met maximum 4) overschreden wordt.
Naast bestellingen voor stock (via bestelvoorstellen) kunnen ook items speciaal voor een klant(order) besteld worden. Dan is het eenvoudig om vanuit het leveranciers-order naar het klantorder te linken en omgekeerd. Er kunnen meerdere klant-orders aan een aankooporder gekoppeld worden.
Voor vele artikelen zijn er alternatieve leveranciers. Niet alleen eenheidsprijzen moeten vergeleken worden, maar ook franco-bedragen, en hoeveelheidscondities. De simulatiemodule laat toe verschillende configuraties van een aankooporder te maken, en die te vergelijken.
Wanneer de prijzen van alle artikelen in een aankooporder bij verschillende alternatieve leveranciers geregistreerd zijn in MFS, en de transportkost en het francobedrag per leverancier liggen vast, dan kan MFS een automatische optimalisatie uitvoeren en het aankooporder verdelen over de verschillende leveranciers zodat de totale kostprijs minimaal is.
Interne voorraadtransfers tussen filialen van uw firma kunnen worden geregistreerd, door eenvoudig te klikken op een van uw filialen bij het bestellen van de goederen.
Via het menu Aankoopbestelling opvolgen krijgt u een overzicht van alle aankoopbestellingen, hun status (reeds geleverd, gedeeltelijk geleverd,...), hun inhoud, de (deel-)leveringen die per aankoopbestelling gebeurd zijn, de details van die (deel-)leveringen, en de aankoopfacturen die bij die leveringen horen. U kan aan de aankoopbestellingen leveringen koppelen, en aan leveringen aankoopfacturen. Bij het invoeren van een levering wordt de voorraad aangepast op de juiste locatie (per leveringlijn kunnen in een handeling twee voorraadlocaties worden toegewezen). In een scherm kunnen dus, met weinig invoerwerk, de voorraad worden geupdate, de leveringen worden gecontroleerd, en de aankoopfacturen worden gecontroleerd tegenover de leveringen.
Er is doorheen MFS door rechtermuisknop-menu's direct toegang tot voorraadpredicties op basis van verwachte of bevestigde leveringsdatum.
Vanuit het menu “Orderbevestiging”, bovenaan, kan voor de geselecteerde bestelling een orderbevestiging (met bevestigde leveringsdatum) van de leverancier worden geregistreerd. Ofwel voor de gehele bestelling, ofwel voor individuele lijnen. Op basis hiervan kunnen rappels aan de leveranciers gestuurd worden voor orders die niet tijdig geleverd werden.