Marketing, e-mailings en analyse van verkoopsresultaten en promotieresultatenMFS-ERP is open source software die ook toelaat om mailings te versturen (marketing-campagnes uit te voeren) en de resultaten in de verschillende stappen te meten.  De stappen in zo'n campagne zijn

  • selecteren van klanten of prospecten naar wie u de mailing zal versturen (segmentering) op basis van bijvoorbeeld geografische gegevens, historische transactiegegevens, CRM-gegevens, ...
  • een selectie van de producten waarop de mailing betrekking heeft
  • evt. een individuele code (promotiecode) per bestemmeling, die in de mailing wordt meegestuurd, en die achteraf identificatie van de websitebezoeker toelaat.
  • een pagina op uw website ivm de promotie of campagne, en evt. een (gedrukte, off-line) promotiefolder
  • meting van de resultaten van de mailing op de website via Google Analytics en de promotiecode
  • meting van de verkoopsresultaten naar aanleiding van de mailing in MFS

Selectie van klanten en prospecten, opslaan van selectiecriteria : segmentering

Op het scherm "adresselectie" in MFS kan een selectie gemaakt worden van de adressen waarnaar de mailing verstuurd zal worden. Er kan geselecteerd worden op omzetten, omzetten in bepaalde artikelgroepen, tags die toegekend werden aan klanten of prospecten, prijslijst, klantentype, ... Ook selecties op de vrij te definiëren velden zijn mogelijk (u kan velden definiëren voor "aantal medewerkers" of "regio" of ....

De criteria voor de selectie kunnen worden opgeslagen om later te herbruiken voor een volgende mailing.

Lees ook meer over CRM : de basis-informatie die gebruikt kan worden om segmenten aan te maken.

Selectie van producten : definitie van promotiegroepen

De producten die bij de promotie of campagne horen, kunnen gemarkeerd worden en toegevoegd worden aan een zgn. "promotiegroep". De promotiegroep kan dan actief gemaakt worden in een bepaalde periode (van datum tot datum). Aan de promotiegroep kan een promotiedocument (=folder) gekoppeld worden. Met zo'n groep bestaan er de volgende mogelijkheden :

  • Bij het invoeren van een product in een offerte of een bestelling de medewerkers direct herinnerd worden aan de promotie, en met 1 klik de promotiefolder of campagne-informatie op het scherm oproepen
  • Bij de analyse van de resultaten, snel de omzet en de verkoopsaantallen van de juiste set artikelen opgeroepen worden.
  • In een bestelling of offerte kan een subtotaal opgevraagd worden van alle lijnen die onder een bepaalde campagne vallen.
  • ...

Mailings versturen vanuit MFS

De lijst van geselecteerde klanten of prospecten kan men

  • ofwel exporteren naar een spreadsheet, en dan extern (via mail-merge) verwerken in gedrukte folders, of in uw e-mailing-software
  • ofwel gebruiken in de interne e-mailing-module in MFS

De emails kunnen gepersonaliseerd worden, door via placeholders bepaalde velden in te voegen in de email-tekst (van eenvoudig de naam van de klant, tot zelfs zijn omzet in een bepaalde artikelgroep...). Voor het versturen van de mailing, kunnen de te versturen mails in een voorbeeld bekeken worden.

Promotiepagina op website

Vermits het meten van de resultaten van een promotie belangrijk is, wil u weten hoeveel mensen geïnteresseerd zijn naar aanleiding van de email of folder die ze gekregen hebben. Daarom is het interessant een pagina op uw website op te zetten waarnaar u mensen verwijst, vanuit de promotiefolder of -email.

Het is de bedoeling deze website te gebruiken om informatie te verkrijgen over uw potentiële klanten. De interesse in de webpagina, en de bron (bv. de reclamecampagne) kan gemeten worden mbv. Google Analytics (indien de juiste codes in de website verwerkt zijn).

Meting van de verkoopsresultaten

De artikelen die met de reclamecampagne verbonden zijn, zijn in MFS gegroepeerd in promotiegroepen. De verkoopsresultaten van een promotiegroep kunnen op allerlei manieren opgevraagd worden. Ook de evolutie, en het omzetverschil voor/tijdens/na de promotieperiode kunnen eenvoudig geëvalueerd worden.